Navneændring

Ændring af fornavn, mellemnavn og efternavn skal altid foretages i det sogn, man bor i. Når du skal søge om navneændring, skal du gøre det på www.borger.dk. med NemID. Dankortbetaling af navneændringsgebyret skal ske sammen med ansøgningen på borger.dk. Navneloven kan ses på www.familieretshuset.dk hvor man også kan finde en del vejledning. Man er også meget velkommen til at henvende sig til kirkekontoret. Bemærk: Visse navneændringer bliver sendt videre til Familieratshuset. Sagsbehandlingen af disse sager kan tage lang tid.

En navneændring koster med enkelte undtagelser 518 kr (pr.1. januar 2022).

Bemærk at et mellemnavn er et navn af efternavnslignende karakter, der står før efternavnet. Se følgende eksempler:
Mette Pernille Hanne Jensen – Jensen er efternavn – Mette Pernille Hanne er alle fornavne. Der er ingen mellemnavne.
Mette Hanne Kirkegaard Hansen – Hansen er efternavn – Kirkegaard er mellemnavn – Mette Hanne er begge fornavne.

Navneændring ved vielse Ønsker man at få samme efternavn og eventuelt mellemnavn på bryllupsdagen, kan man søge om navneændring.Dette skal ske på www.borger.dk med NemID. Navneændring på bryllupsdagen er gratis. Bemærk at en navneændring på bryllupsdagen skal give et navnefællesskab, ellers er det en almindelig navneændring og koster dermed 518kr.